نمودار فعالیت های مطالعاتی و تربیتی مادران گل نرگس
 
زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود ، افرادی به جامعه تحویل دهد که ازبرکاتش یک جامعه ، بلکه جامعه ها به استقامت وارزش های والای انسانی کشیده شود. امام خمینی (رحمة الله علیه)


تاریخ روز

امارگیر حرفه ای سایت

 
 
نویسنده : مدیر گروه 4 ( خانم شیرازی)
تاریخ : دوشنبه 1391/04/12

_شرايط عاطفي دوران بلوغ

دردوران نوجواني نيازها و خصوصيات خلقي و عاطفي و رواني زيادي در نوجوان بروز مي‌كند. گاهي اوقات همين خصوصيات براي نوجوان و خانواده‌اش مسئله‌آفرين مي‌شود و سوء‌تفاهم ايجاد مي‌كند. در اين دوره نوجوان از كنترل و راهنمايي والدين رنج مي‌برد، احساس مي‌كند بزرگ شده و احساس استقلال مي‌كند. نوجوان در هنگام شكست ممكن است تصور كند كه عقايد و اظهارات او هرچه كه باشد از طرفين والدين مردود است و در مقابل والدين مقاومت مي‌كند. نسبت به آنها كينه‌توز و گستاخ مي‌شود. از دشواريهاي مهم گستاخي آنها در برابر بزرگترها و اولياء آنها است زيرا به همراه رشد افزايش نيروي بدني فرزي و چابكي پديد مي‌آيد ولي او در مصرف اين نيرو وامانده و نمي‌داند در چه راهي مصرف كند. از سوي ديگر غرور او اجازه نمي‌دهد  از حرف خود پايين بيايد و نمي‌خواهد شكسته شود از سوي ديگر به دنبال آزادي بي‌بندوباري و استقلال است و تكبر هم او را به اين سو مي‌كشاند كه خطايي از او سرنزده و اين مجموعه او را به سوي گستاخي مي‌كشاند.

گاهي در اين سن نوجوانان تن به شرارت و خرابكاري مي‌دهند و حتي از آنها شقاوت و بي‌رحمي ديده مي‌شود و متمايل به زدوخورد و دست‌و پنجه نرم كردن دارند و در كل به ويران كردن بيش از آباد كردن توجه دارند. اين ناشي از ترشح بعضي از غدد است كه سبب پيدايش تهور جوش و خروش و تسلط‌طلبي مي‌شود به علاوه عقده‌هاي ناشي از محدوديت‌هاي بسيار گذشته هم در اين امر بي‌تأثير نيست. معمولاً نوجواني كه دوران كودكي آرامي دارد در اين دوره آرامتر است.

او تحت تأثير فشار احساسات مختلف قرار مي‌گيرد از جمله احساسات جنسي و عشقي او در فكر آينده، مواجه با مشكل عدم استقلال، احساس عدم توجه والدين نسبت به او در تشكيل خانواده و... است و اين امر خود سبب فشار آمدن بر اوست.

ترديد در مورد هر آنچه كه دارد، شك درباره همه آنچه را كه ديده و دور و برش است حتي درباره ايمان و عقيده خود شك دارد و به تحقيق مي‌پردازد كه اگر تحقيق ارزنده و مثبت باشد موفق مي‌شود در غير اينصورت آلودگي و فساد دارد. براي حالت مردانگي و زنانگي خود ترديد داردو البته شك در اين سنين ايراد ندارد به شرطي كه سازنده باشد، و اين سازندگي هم مربوط به اين است كه چه كسي به عنوان منبع اطلاعات او و شك‌زدايي او باشد پس لازم و ضروري است كه والدين و مربيان قبل از سن بلوغ فرزندان، به آنها جهت داده و فكر و ذهنشان را بسازند.

از علل ديگر ناسازگاري نوجوانان با محيط آن است كه از يك طرف به گذشته خود چشم داشته كه چه بوده و در حال حاضر چگونه است و از طرفي به آينده مبهم و ترسناك خود فكر مي‌كند به همين علت كمتر به زمان حال توجه دارد. نمونه اي از تظاهرات دوران بلوغ: انتقاد، عيب‌جويي، ستيزه‌جويي، سركشي و بدخلقي، بي‌انضباطي، مخالفت با مقررات و غيره است كه هر كدام تسكيني براي يكي از ناراحتيهاي او مي‌باشد.

تعدادی از منابع مورد استفاده :

-دنیای نوجوان :  دکتر شرفی

-بلوغ و تولدی دیگر : محمد محمدیان

-نقش پدر در تربیت : دکتر علی قائمی

-گفتار فلسفی بزرگسالان و جوانان از نظر افکار و تمایلات  : محمد تقی فلسفی

-بلوغ و دگر گونیهای آن  : فرزانه محمدی

مطلب ادامه دارد....

موضوعات مرتبط: تربیتی، مهارتهای زندگی
 
 
این وبلاگ در نظر دارد انعکاسی باشد از فعالیت های مطالعاتی مادران گل نرگس در زمینه های تربیتی از جمله اخلاق درخانواده ، تربیت فرزندان ،مهارتهای زندگی و...
دغدغه اصلی مادران گل نرگس ساختن خود وهدایت فرزندانشان در مسیر عبودیت است .مادران گل نرگس در هشت گروه به فعالیت می پردازند که هرگروه باذکر شماره خود در وبلاگ مطلب می گذارند .
خوشحال می شویم مطالبی را که می خوانید و استفاده می کنید روی هرکدام نظر بگذارید .